Kiedy należy się udać z wizytą u wenerologa?

Głównym obszarem zainteresowań lekarza dermatologa, wenerologa jest diagnostyka oraz leczenie chorób wenerycznych, czyli różnego rodzaju chorób i schorzeń przenoszonych drogą płciową. Z racji tego, że tego typu problemy dla wielu osób są bardzo wstydliwe, nawet jeżeli mają jakiś wyraźny problem, zazwyczaj odkładają umówienie się na wizytę u wenerologa. Jest to jednak duży błąd, ponieważ dzięki szybkiej interwencji lekarza wenerologa będziemy mieli duże szanse na szybkie poradzenie sobie z zaobserwowanym problemem i na możliwy powrót do pełni zdrowia. W naszym dzisiejszym wpisie na blogu opiszemy przebieg standardowej wizyty w gabinecie wenerologicznym oraz to, leczeniem jakich konkretnie chorób zajmuje się dermatolog, wenerolog.

Przebieg wizyty w gabinecie wenerologicznym

Warto zaznaczyć, że wenerologia jako dziedzina medycyny jest ściśle połączona z dermatologią. Każdy lekarz dermatolog jest także wenerologiem. W związku z tym przebieg wizyty w jego gabinecie jest podobny do wizyty w gabinecie dermatologicznym.

Na początku lekarz oczywiście zapyta pacjenta, z jakim problemem do niego przychodzi. Jakie dokładnie ma objawy, od jak długiego czasu towarzyszą. Już takie informacje zazwyczaj pozwalają mu na dokonanie wstępnej diagnozy. Do podania ostatecznej diagnozy konieczne jest jednak także dokładne obejrzenie zaistniałych zmian, a w celu pewnej diagnozy również zlecenie wykonania badań laboratoryjnych pobranych próbek chorej tkanki lub krwi. Tak wykonane badanie pozwala na precyzyjne określenie problemu, czyli zdiagnozowanie konkretnej jednostki chorobowej oraz na rozpoczęcie właściwego leczenia. W jego trakcie najprawdopodobniej pacjent będzie się musiał jeszcze zgłaszać na wizyty kontrolne, w trakcie których wenerolog sprawdzi, czy dobrana kuracja jest w 100 procentach skuteczna.

Rodzaje chorób leczonych przez dermatologa, wenerologa

Spośród tego typu schorzeń można wyróżnić przede wszystkim:

• Choroby weneryczne spowodowane przez pasożyty: m.in. wszawica łonowa, świerzb, amebioza,
  • Choroby weneryczne spowodowane przez wirusy, m.in. HIV, HBV czy mononukleoza,opryszczka,
  • Choroby weneryczne spowodowane przez grzyby, np. grzybica pochwy,
  • Choroby weneryczne wywoływane przez zakażenia bakteryjne, m.in. kiła i rzeżączka.

Oprócz tego, lekarz wenerolog zajmuje się także leczeniem m.in. opryszczki narządów płciowych oraz zapalenia pochwy, sromu, żołędzia czy cewki moczowej. W przypadku zaobserwowania na swoim ciele, a w szczególności na swoich narządach płciowych, jakichś niepokojących objawów, nie ma na co zwlekać, tylko warto jak najszybciej umówić się na wizytę do wenerologa.

Wróć do bloga