Jakie są rodzaje trądziku?

Trądzik jest jedną z najczęściej występujących chorób dermatologicznych. Według powszechnie występującej opinii, trądzik dotyka wyłącznie ludzi młodych i jest on jednym z charakterystycznych symptomów okresu dojrzewania. Tymczasem jest to błąd, ponieważ trądzik w różnych swoich postaciach bardzo często atakuje również osoby dorosłe, także takie, które już dawno ukończyły 40 lat. W naszym dzisiejszym wpisie na blogu przedstawimy Państwu najczęściej spotykane rodzaje trądziku. Opiszemy przyczyny powstawania tego schorzenia oraz napiszemy, jakie są objawy poszczególnych jego rodzajów. Zapraszamy!

Jakie są przyczyny powstawania trądziku?

Zanim zajmiemy się dokładnym opisaniem poszczególnych rodzajów trądziku, najpierw postaramy się Państwu nieco przybliżyć to schorzenie i napisać, jakie są najczęstsze przyczyny jego powstania. Bezpośrednią przyczyną powstawania trądziku jest wytwarzanie przez gruczoły łojowe skóry zbyt dużej ilości sebum, czyli łoju, co skutkuje tym, że pory skóry zaczynają się zatykać. Zatkanie doprowadza do zakażeńia bakteryjnego. Za zwiększoną produkcję sebum przez gruczoły łojowe skóry może odpowiadać zwiększenie poziomu androgenów. Dolegliwość ta może występować w dwóch postaciach: trądziku zapalnego oraz trądziku niezapalnego. Każdy z nich może występować w różnych formach. Sposób leczenia trądziku jest oczywiście dobierany bezpośrednio do jego rodzaju, po wcześniejszym wykonaniu badania przez dermatologa. Czym charakteryzują się oba podstawowe rodzaje trądziku?

Trądzik zapalny

Do powstania trądziku zapalnego dochodzi wówczas, gdy w wyniku zwiększonej produkcji łoju, zostają przerwane ściany mieszka włosowego. Objawem trądziku zapalnego jest powstanie bardzo małych, bo nieprzekraczających średnicy 1 cm, podskórnych grudek. Warto wiedzieć, ze w ramach trądziku zapalnego wyróżnia się cztery typy schorzeń, czyli trądzik grudkowo- krostkowy, trądzik guzkowy, trądzik torbielowaty.

Najcięższą i najtrudniejszą w leczeniu odmianą trądziku zapalnego jest trądzik torbielowaty. W tym typie trądziku powstałe w wyniku zwiększonej produkcji sebum zmiany skórne są wypełnione ropą lub ropą i krwią. Leczenie trądziku torbielowatego jest tym trudniejsze, że jego powstanie jest związane z zachodzącymi w organizmie zmianami hormonalnymi.

Trądzik niezapalny

Drugim rodzajem trądziku jest trądzik niezapalny. Występuje on w formie zaskórników w postaci otwartej lub zamkniętej. Zaskórniki otwarte, czyli tzw. wągry powstają na skutek kierowania się wydzielanego przez gruczoły sebum na zewnątrz, na powierzchnię skóry. Mają mało atrakcyjny, czarny kolor, który jest związany z kontaktem sebum z powietrzem. Zaskórniki zamknięte powstają z kolei wówczas, gdy sebum nie ma możliwości dotrzeć na powierzchnię skóry. Te z kolei mają kolor biały.

Terapię dobiera się adekwatnie do stanu skóry pacjenta. Jednak leczenie zwykle trwa długo i wymaga nie tylko prawidłowej pielęgnacji i leków zewnętrznych, ale często też antybiotyków doustnych lub retinoidów.

Wróć do bloga