Grzybica skóry, paznokci, skóry owłosionej głowy

Grzybica to choroba zakaźna wywoływana przez mikroskopijne grzyby chorobotwórcze. Chorobotwórcze grzyby i zarodniki są wszechobecne w naszym otoczeniu a zachorowanie bardzo powszechne.

Grzyby chorobotwórcze dzielą się na:

• dermatofity geofilne – ich rezerwuarem jest gleba .Przenoszą się na człowieka przez kontakt z ziemią albo przez zakażone zwierzęta
  •  dermatofity zoofilne – przenoszone na człowieka przez kontakt ze zwierzętami albo przez zakażone produkty zwierzęce
  • dermatofity antropofilne – przenoszone są z człowieka na człowieka albo przez zakażone przedmioty (np. grzebienie)

Grzyby wywołują :

•  Grzybica skóry gładkiej – wywołana jest przez dermatofity ludzkie i zwierzęce. Dermatofity rozwijają się głównie na obszarach skóry odsłoniętej, łatwiej dostępnej dla zakażenia. Zmiany mają charakter rumieniowo – złuszczający, występują wykwity pęcherzykowe i krostkowe. Zmiany te szybko ustępują i nie pozostawiają blizn.
  • Grzybica skóry owłosionej – wywołana jest najczęściej przez grzyby antropofilne.
 Grzybica skóry owłosionej występują jako:
• Grzybica drobnozarodnikowa – w ognisku grzybicy włosy łamią się na wysokości kilku milimetrów nad skórą. Ten typ grzybicy występuje głównie u dzieci, choć zdarzają się niekiedy niewielkie jej epidemie.
• Grzybica strzygąca – w grzybicy strzygącej włosy są ułamane na różnej wysokości. Gdy zakażenie następuje od zwierząt, wtedy ogniska mają postać guzowatą z naciekiem zapalnym i wydzieliną ropną. Grzybica ta występuje również u mężczyzn na brodzie.
• Grzybica woszczynowa – należy do rzadkości. Ma wygląd żółtawych tarczek nałożonych na skórę, które są strzępkami grzyba. Do jej rozpoznania konieczne jest wykonanie badania mykologicznego pod mikroskopem.
  • Grzybica paznokci – może być wywołana przez trzy grupy grzybów: dermatofity, grzyby drożdżopodobne i grzyby pleśniowe. Pierwsze zmiany powstają na brzegu płytki paznokcia. Płytka paznokciowa przyjmuje kolor żółtawo-brunatny, paznokcie stają się łamliwe, zgrubiałe i rozwarstwiają się.

nail-fungus1 (1)

Diagnostyka grzybicy: