ATOPOWE ZAPALENIE SKÓRY

To przewlekła dermatoza zapalna, charakteryzująca się występowaniem świądu. Najczęściej początek choroby obserwuje się u dzieci od 6 miesiąca do 5 roku życia.

Objawy choroby

• zaczerwienienie skory w zagięciach łokci, kolan
  • suchość skóry, rumień twarzy, podwyższony poziom IgE
  • świąd po spoceniu, nietolerancja wełny

Przyczyny atopowego zapalenia skóry

Przyczyny atopowego zapalenia skóry nie są do końca znane. U dzieci są głownie związane z alergią pokarmową lub kontaktową na agresywne kosmetyki i środki piorące.

Wykazano, że prawdopodobieństwo rozwoju choroby atopowej u dzieci wynosi 75 % jeżeli u obojga rodziców rozpoznano chorobę alergiczną, a gdy jedno z rodziców choruje prawdopodobieństwo wynosi 50%.

U starszych objawy nasilają się po kontakcie z alergenami wziewnymi tj.:

• kurz
  • pyłki
  • roztocze
  • sierść zwierząt

Zaobserwowano iż schorzenie to nasila się (lub, i) pojawia pod wpływem nasilenia stresu.

Leczenie atopowego zapalenia skóry:

• eliminacja czynników alergicznych poprzez wykonanie testów
  • leczenie preparatami o silnym działaniu przeciwzapalnym i przeciwświądowym
  • stosowanie łagodnych preparatów pielęgnacyjnych o stałym nawilżeniu i natłuszczeniu skóry co prowadzi do poprawienia jej funkcji ochronnej.
  • porady dietetyczne i kosmetologiczne dotyczące doboru odpowiedniej diety oraz bezpiecznych kosmetyków i środków utrzymania czystości.

Laboratorium Naukowo Badawcze Instytutu Dermatologii prowadzi od kilku lat badania mające na celu opracowanie serii preparatów łagodzących objawy , ponadto nasz dział dietetyki przy współudziale psycholog pani Barbary Orzechowskiej opracowuje specjalne typy diet.